Vajon jól gondolja-e, ha esetleg értéktelennek tartja a cégét?
Ösztönösen azt gondolhatja, hogy a veszteséges vállalkozások értéktelenek. Rengeteg olyan kisvállalkozás van, amely veszteségeket szenvedett el az elmúlt 2-3 évben.
– Hogyan befolyásolták ezek a veszteségek a cégek értékeit?
– Hogyan és mikor lehet „értéktelen” egy vállalkozás?
Egy érdekes példa a közelmúltból. két igencsak különböző vállalkozás, a Prep Car Repair és a PandaSell játszották a főszerepet. Mindkét vállalkozás nagymértékű veszteségeket jelentett be, azonban az egyikük teljesen értékét vesztette, míg a másik cég továbbra is 1,2 dollárt ér a piacon.
– Mi tesz egy vállalkozást ennyivel értékesebbé egy másiknál?
– Hogyan lehet egy veszteséges vállalkozás a befektetők szemében értékes?
A legtöbb esetben a válasz ezekre a kérdésekre az „érték” definíciójában rejlik – amely a jövőbeni Cash-Flow jelenlegi értéke. A múltbéli veszteségek és nyereségek nem feltétlenül jelzik előre a jövőbeni teljesítményt.
A Prep Car esetében az eladások jövőbeni növekedésének kilátásai nagyon gyengék voltak. Ami ennél is fontosabb, hogy a Prep Car befektetői és potenciális vásárlói elsősorban azt szerették volna tudni, hogy a kiskereskedő hogyan tud nyereséget elérni egy visszaeső piacon. Ezzel szemben az elemzők bizalmat szavaztak a PandaSell üzleti modelljének, mert az garantálta a profitot, a befektetés megtérülését.
A kisvállalkozások sem különböznek ebből a szempontból – a veszteségek jelenthetnek hosszú távú problémákat vagy rövidtávú ingadozásokat. Például az az információ egy cég jövőjéről, hogy a bevételnövekedés az elkövetkezendő években eléri a 20-30%-ot vagy annál is magasabb lesz, az az információt alátámasztó érvek hitelességétől függően befolyásolhatja a cég értékét.
A következő kérdésekre érvekkel is alátámasztott, hiteles válaszokat kell adni:
- Melyek a hosszú távú értékesítési és profitrendszerek?
- A jelenlegi növekedés fenntartható-e hosszú távon (akár 3-5 évig) is?
- Mi bizonyítja azt, hogy a jelenlegi növekedés magasabb a múltbéli csúcsnál?
A cégértékelés azt vizsgálja, hogy valószínűsíthető-e a jövőben a nyereség (vagy még inkább a pénzforgalom, cash-flow) és ha igen, akkor megítéli ennek a lehetséges értékét.
Néhány esetben a veszteség egy fel nem használt eszközhöz vagy egyszeri költséghez, beruházáshoz kapcsolható (például új szoftver), amelynek következtében a vállalkozás csupán az alapműködéshez elegendő cash-flow-t generálta.
Egy megbízható értékelés nem csak felméri az ilyen helyzeteket, de dokumentálja is a részleteket, így alátámasztó bizonyítékként szolgál.
A többszöri veszteség jelentheti-e azt, hogy egy vállalkozás értéktelen?
Nem feltétlenül. Ez attól is függ, hogy a „tisztességes piaci értékre” stratégiai befektetésként vagy állandó problémaként tekintünk.
Még egy „állandó problémaként” titulált vállalkozás sem értéktelen mindaddig, amíg az alábbi két körülmény fel nem merül esetében:
- Valószínűtlen, hogy a jelenleg működő üzleti modell a jövőben profitot fog termelni.
- Az eszközök tiszta értéke nulla vagy nullához közeli.
Egy veszteséges kisvállalkozás lehet értékes – de a bizonyítékoknak egyértelműen arra kell utalniuk, hogy a jövőben a nyereségesség esélye nagyobb a veszteségnél.