Szeretné tudni, hogyan lett 100-100 millió forinttal gazdagabb az a három 50 év feletti vállalkozó, akik a cégük bezárását fontolgatták?
Egy kedves barátom, Tamás volt az említett cég egyik tulajdonosa, akivel gyakran összejártunk. Viszonylag korán megtudtam (2012-ben), hogy Ő és másik két üzlettársa már a nyugdíjon gondolkozik.
30 évesek sem voltak, mire felépítettek egy jól működő vállalkozást, amiről tudták, hogy csak addig lesz jövedelmező, amíg ők is kiveszik a részüket a napi munkából. 50 éves korukra eljutottak oda, hogy szerették volna élvezni az életet, pihenni, szórakozni, és a családjukkal lenni.
De mivel nem volt kire hagyniuk a céget, így komoly fejtörést okozott nekik, hogy hogyan szálljanak ki belőle.
Továbbá azzal is számoltak, hogy a cég felszámolásával megszűnik az addigi rendszeres jövedelmük és az állami nyugdíj nem tudja majd azt az életszínvonalat biztosítani, amihez hozzászoktak az elmúlt években.
Tamásék komolyan fontolgatták, hogy megszüntetik a céget, szélnek eresztik a 12 fős dolgozói gárdát, az ügyfélkört, az eszközöket, munkagépeket és ingatlanokat pénzzé teszik, így az értük kapott pénzt befektetve, ki tudják majd egészíteni a nyugdíjukat. Ez azonban egy nyomasztó döntés helyzet volt, amin hosszú hónapokig tépelődtek – hiszen nem csak a saját életükre volt hatással, hanem a munkatársaikéra is, akik segítettek felépíteni a céget.
Amikor ezt megemlítette nekem Tamás, azonnal mondtam Neki, hogy szerintem a felszámolás rossz ötlet!
Ennél sokkal nyereségesebb, és a munkatársaik számára is megnyugtatóbb, ha eladják a céget. Ekkor azonban ők még az értékesítést egy bonyolult, buktatókkal teli folyamatnak képzelték. Nem igazán hitték el, hogy cégük vonzó lehet más befektető számára.
Kapóra jött a konkurens!
Néhány hónappal később Tamásék egyik versenytársa megneszelte, hogy a fő riválisai ki akarnak szállni, és tett egy ajánlatot. Ez volt az a pont, amikor a 3 tulajdonos elgondolkozott azon, hogy jobban is járhatnak az eladással, mint azzal, ha bezárják az üzletet.
A kiszállásnak nagyon sokféle módja van: nem csak az eladás jöhet szóba, hanem akár a passzív jövedelemmé alakítás is.
Egy gondosan megtervezett kilépő stratégia számos élethelyzetre ad jó megoldást (pl. válásra, vagy öröklésre is).
Ahhoz azonban, hogy a legjobb kilépési módozatot megtalálja, az első lépés, hogy megtudja mennyit is ér a vállalkozása (ehhez a kalkulátor egy jó minimum becsléssel már szolgált Önnek).
A pontos érték meghatározása alapján tud stratégiai döntéseket meghozni: például azt, hogy azonnal értékesíti vagy vár még a kiszállással 2-3 évet és a cég értékének tudatos növelésén dolgozik addig is.
Ekkor ültünk le beszélgetni a lehetőségeikről. Első lépésként elkészítettem a cég értékelését, amely őszintén megdöbbentette Tamást és üzlettársait.
Sokkal többet ért a vállalkozásuk, mint azt valaha is gondolták.
Igaz, hogy a versenytárssal végül nem tudtak megállapodni, azonban innentől kezdve tudatosan keresték a cég értékesítési lehetőségét. A vevő alig 6 hónap alatt meg is érkezett egy angol befektető személyében.
Tamásék a mielőbbi értékesítés mellett döntöttek.
Nem tétlenkedtek az idő alatt sem, míg az új vevőt keresték. Az első sikertelen tárgyalás után megvizsgálták, hogy milyen módszerekkel lehet még vonzóbb befektetéssé tenni a cégüket.
Ez alapján 3 fontos változást hajtottak végre ez alatt a 6 hónap alatt:
- rendszerezték és leírták a cég folyamatait, amitől átláthatóbbá, tervezhetőbbé vált a vállalat működése. Így az ad-hoc, megszokás típusú gyakorlatból valóban lekövethető, lemásolható folyamatok lettek.
- a vállalkozás elszámolási rendszereit átláthatóbbá tették, így a matematikai modellek, amelyekkel a cégérték meghatározás történik 30 millió forintos értéknövekedést mutattak az első értékeléshez képest.
- egy hitel bevonásával átalakították a tőkeszerkezetét a cégnek, amitől a vállalat cashflow, azaz pénztermelő képessége 157%-kal megnövekedett.
A következő tárgyalásba már magabiztosan, határozott elképzelésekkel vágtak bele. Tisztában voltak a tranzakció részleteivel és természetesen az általuk felépített birodalom valós értékével is. Maga az értékesítés egy közel 12 hónapos folyamat volt, amelynek a végén fejenként 100-100 millió Ft-tal lettek gazdagabbak, ami egy igazán stabil nyugdíjalap.
Ennek az előnyös üzletnek a létrejöttét nagyban segítette, hogy Tamásék tisztába kerültek a lehetőségeikkel és a vállalkozásuk valós értékével.
Hogy alakult az éltük ezután?
Laci, Tamás egyik üzlettársa, azóta egy új online projektbe kezdett, amivel még nagyobb vagyonra tudott szert tenni.
A másik üzlettárs János, a vitorlázás szerelmese, azóta is folyamatosan versenyez és szabad idejében turistákkal is szívesen kihajózik.
Tamás pedig boldog nagypapa, élvezi a szabadidejét. Sokat segít a lányáéknak a gyerekek körül, rendszeresen megy értük az oviba és az iskolába, leviszi őket a játszótérre, sőt újra elkezdett horgászni is!
Mi volt a legnagyobb segítségére Tamáséknak a kedvező üzlet létrejöttében?
A felismerés, hogy a cég, amelyet több, mint 30 éven át építettek, egy vagyontárgy. Komoly piaci értékkel bír, amiből sokkal gazdaságosabban is ki tudnak szállni, mintha csak bezárnának és eladnák a cég ingó- és ingatlan vagyonát.
Az igazi üzlet létrejöttéhez arra volt szükségük, hogy ismerjék a cég értékét, a tranzakciókat, és a lehetőségeiket, azaz, hogy tudatosan szervezzék meg a kilépő stratégiájukat.
Következő cikkemben megmutatom Önnek is, hogy általában a vállalkozók milyen módokon próbálják meg a cégük értékét megnövelni egyedül, és hogy ezek a módszerek miért vallanak többnyire kudarcot. Így Önnek ezekbe a zsákutcákba már nem kell belefutnia!