You are currently viewing Milyen változtatásokkal érhet el valódi értéknövekedést?

Milyen változtatásokkal érhet el valódi értéknövekedést?

Az elmúlt napokban megvizsgáltunk néhányat azon módszerek közül, amelyekkel rövidtávon növelhető egy cég értéke. Az első cikkben részletesen kitértünk arra, hogy a cégek értéke általában jóval magasabb, mint az ingó- és ingatlan vagyonának eladási ára.

Egy cégnek számos immateriális értéke van, ami igenis vonzhatja a befektetőket. Ilyen lehet:

  • az ügyfélköre
  • a tevékenysége (pl. piacbővítés esetén egy kiegészítő szolgáltatás kivásárlásával),
  • a szellemi tulajdonok (szabadalmak, tervek, franchise jogok, üzleti modell),
  • a humán erőforrása (rutinos szakemberek, tehetséges értékesítők, innovatív fejlesztők).

Sok cégvezető ezt azonban nem látja, ezért tévesen úgy ítéli meg, hogy a vállalkozása értéktelen, nem kell senkinek, ha ő szeretné abbahagyni. Tamásék történetén keresztül megmutattuk, hogy akkor is lehet egy cégre komoly érdeklődő, ha a tulajdonosok ezt a lehetőséget számításba sem veszik. Sőt, az ő példájukból kiindulva talán még arra is kapott ötleteket, hogyan tudja a saját vállalkozását még vonzóbbá tenni a befektetők szemében.

Ezt követően részletesen megmutattunk 3 olyan „zsákutcát”, amelyekkel nem vagy csak kis mértékben tudja a cége értékét növelni. Itt részletesen leírtuk, hogy melyik megoldásnak mi a buktatója, min kell változtatnia, hogy Ön elkerülhesse ezt. A második írásunkban szó volt azokról a matematikai modellekről is, amelyek segítségével a befektetők is megvizsgálják cégét a vásárlás előtt. Ezek a bonyolult számítások kb. 160 féle paramétert vesznek figyelembe.

Ez azt jelenti, hogy legalább 160-féle lehetősége van arra, hogy pozitív irányba befolyásolja cége értékelését. Ez egyrészt jó hír, másrészt pedig egy hatalmas teher. Ennyi tényezőt szinte képtelenség pozitív irányba befolyásolni. Ráadásul ezek nem is egyforma súllyal esnek latba a számítások során.

Sőt! A cégértékelés során sokszor az is kiderül, hogy nem is az eladás a legjobb megoldás a tulajdonos számára.

Ha még nem olvasta, akkor:

Ahogyan azt az első két írásban is láthatta, a vállalkozása értékét számos immateriális elem is befolyásolja.
Ezeknek a globális hatásoknak a felismerése és hatékony javítása nem könnyű feladat. Ráadásul azok, akik ebben segíthetnének Önnek gyakran érdekellentétben állnak ezzel.

Gondoljon csak bele, hogy egy komplex, a cég életét alapjaiban átformáló vállalatirányítási rendszer megismerése, személyre szabása és tényleges bevezetése mennyire komfortzónán kívül eshet a kollégáinak! Extra feladatok megjelenése, szabályozottabb munkavégzés megkövetelése.

Ezért, ha kikéri a véleményét pl. egy raktárvezetőnek, könnyen lehet, hogy ő feleslegesnek és „szükségtelenül macerásnak” fogja találni a változtatást. Hiszen ő közvetlenül érintett a kérdésben.

Kik is azok, akik a legtöbbet segíthetnének a cége értékét növelni?

  • a menedzsment,
  • a pénzügyi vezetője
  • a könyvelője.

Fontos, hogy lássa: az Ön céljai, a munkatársai és a menedzsmentje között komoly érdekellentét állhat fenn.

Míg Önnek az a jó, ha hosszútávon, egyre inkább passzív módon tud pénzt keresni, vagyont építeni, addig a munkatársai rövidtávon gondolkoznak: a hónap végén szeretnének minél magasabb fizetést kapni a lehető legkevesebb erőbefektetéssel.

Mivel az Ön döntéseiben a munkavállalói hatványozottan érintettek, ezért érdemes a lehető legkevesebb stresszt okozni számukra. A munkatársak esetleges negatív hozzáállása a cég egész működésére kihathat. Érdemes őket azon a ponton bevonni, amikor már biztosnak látszik az irány és rendelkezésre áll a megvalósítási terv.

Miből fakad a feszültség a munkatársaiban?

Az emberek természetüknél fogva félnek a változásoktól. Ha a dolgozói megtudják, hogy Ön a cégeladáson vagy hasonló kardinális változtatáson gondolkozik, az számos negatív láncreakciót indíthat el. Például:

  • a legjobb emberei úgy érezhetik, hogy nem biztonságos a cég, és inkább kilépnek, keresnek más lehetőséget maguknak,
  • a kollégák elkezdik a konkurencia részére átjátszani az ügyfeleket.

Éppen ezért kell még elméleti szinten is diszkréten kezelni egy ilyen ügyet. Ebben lehet a segítségére egy független könyvvizsgáló, aki ismeri az értékelési modelleket, a különböző tranzakciós lehetőségeket, és tud Önnek segíteni összegyűjteni azokat az információkat, amelyek alapján meg tudja hozni a döntését. Legyen az egy cégértéket növelő változás, egy átszervezés vagy maga az eladás.

Mit kaphat egy független szakértőtől, amit a kollégáitól nem?

  • Objektivitást. Egy külső személynek nincs függőségi kapcsolata sem Önnel, sem az Ön cégével, ezért nem is tart a változásoktól.
    Pontosan emiatt tud sokkal hitelesebb képet adni a jelenlegi helyzetről és a lehetőségeiről.
  • Globalitást. Kívülről sokkal könnyebb felderíteni a folyamatokat, azok esetleges hibáit és megkeresni a megoldást, mint belülről. Tudjuk, hogy a „rutin” igazi kézifékként hat az innovációra.
  • Diszkréciót. Ahogyan Önnek sem, egy külső szakértőnek sem érdeke, hogy a cégénél pletykák kapjanak lábra, és elinduljon egy humánerőforrás vagy ügyfélkör elvándorlás. Olyan adatokkal és információkkal dolgozik, amelyeket akár Ön is elérhet és csak azokkal a munkatársaival egyeztet, akikkel valóban muszáj.
  • Útmutatást. Sok esetben a tulajdonos számára az is kérdés, hogy mit érdemes értékesíteni a cégből. Mi az, ami a befektetők számára izgalmas lehet? Előfordul, hogy csak egy üzletrészt, a franchise jogokat, brandet vagy épp speciális domaineket érdemes értékesíteni, nem az egész vállalkozást. Egy szakértő meg tudja mutatni Önnek, hogy mi az, amit ténylegesen értékesítésre ajánl.
  • Támogatást. Ha a részleges vagy teljes eladás/felvásárlás mellett dönt, akkor a tranzakció lépéseiben, a tárgyalásokban, a teljes folyamatban segíteni tud, hogy ne fusson zátonyra az ügylet menet közben. Sőt, akár a tökéletes befektető megtalálásában is tud segíteni!

Első körben azt javasoljuk Önnek, vizsgálja meg alaposan cége lehetőségeit! Derítse ki, hogyan tudná eladni vagy passzív jövedelemforrássá átalakítani a vállalkozását! Javasoljuk, hogy elsőként mindenképp egy külső szakértővel vagy egy könyvvizsgálóval egyeztessen, nehogy pánikhangulatot keltsen a cégénél!

Akár már egyetlen konzultációból is kiderülhet, milyen stratégiai lépéseket érdemes megtennie, hogy cége néhány éven belül megsokszorozza az értékét.

Egy rutinos szakértő könnyedén tud javasolni Önnek a 160 tényezőből néhány olyat, amit akár egyedül is meg tud valósítani, amelyek pozitív irányba terelhetik a vállalkozását. Egy két-három órás konzultáció árán akár milliókat is nyerhet!

Az elmúlt néhány napban igyekeztünk Önnek a lehető legnagyobb rálátást adni a cége értékét befolyásoló főbb tényezőkre. Mutattunk néhány példát arra is, hogy milyen zsákutcákat érdemes elkerülnie, mi az, ami több pénzt vihet el, mint amennyit hoz.

Ha Ön is szeretné megismerni cége lehetőségeit, akkor kérje független szakértő segítségét! Biztosak vagyunk abban, hogy ez sokszorosan meg fog térülni!