Amikor elindította a vállalkozását, akkor valószínűleg nem arra gondolt, hogy mi fog majd akkor történni, ha készen áll eladni azt. Egy vállalkozás működésének mindennapi irányítása, a hosszútávú célok kijelölése teljes embert kíván. Könnyen „elveszik” az ember. Amikor azonban elérkezik az a pillanat, amikor már az eladást fontolgatja, készen lesz-e arra, hogy megtervezze a kilépési stratégiáját? Tudni fogja-e, hogyan kell eladni egy vállalkozást, hogy mi az értékesítés módja?
Íme néhány praktikus tanács a folyamat elindításához:
Amikor először fontolgatni kezdi az üzlet értékesítését, akkor elsősorban a saját motivációit kell figyelembe vennie. A cégeladás lényegében semmiben sem különbözik a legtöbb üzleti tranzakciótól. Ebben az esetben is a piac törvényei érvényesülnek. A minél magasabb eladási ár érvényesítése érdekében stabil és növekvő piac esetén érdemes cégeladásról gondolkodni. Ilyenkor a kereslet miatt maga az adásvétel folyamata is gyorsabban lebonyolítható.
Ha krízishelyzetbe kerülése miatt szeretné eladni a cégét, akkor előfordulhat, hogy a piaci környezet éppen nem kedvező (instabilitás, csökkenő kereslet). Ilyen helyzetben igen nehézkes, gyakorlatilag lehetetlen a kívánt áron való értékesítés. Ebben a helyzetben nem ajánlott, nem ésszerű eladni, célszerű más megoldásokat keresni. Ilyen például új, tehetséges munkaerő alkalmazása. Új emberek, új ötletek segíthetnek a helyzet megfordításában, átlendíthetik Önt a nehézségeken. Megmaradhat az esély a vállalkozás megtartására, újbóli nyereségessé tételére.
A könyvelése naprakész és pontos? Az eszközök helyesen szerepelnek a nyilvántartásban? Szükség van-e egyéb dokumentáció frissítésére? Győződjön meg arról, hogy a cég adminisztrációja pontos és naprakész, szükség esetén hozzáférhető és átlátható minden potenciális vásárló számára.
Van egy terület, amelyet mindig fokozott figyelemmel kell kísérni: az iparáganként változó jogszabályok, előírások, rendelkezések sokasága. Ajánlatos egy ügyvéd megbízása ennek a feladatnak az ellátására. Ez biztosíthatja a folyamatok jogszerűségét és az Ön érdekeinek védelmét is.
Ha nagy mennyiségű adósság halmozódott fel, akkor fontolja meg annak előzetes visszafizetését vagy kivezetését, esetleg fontolja meg külsős szolgáltató bevonását az összegyűjtésükhöz. Ha van régi, már hasznavehetetlen felszerelés, akkor gondoskodjon annak továbbadásáról, leselejtezéséről!
Fontos ezeket a folyamatokat időben elindítani, így van esély a lehető legjobb eredmény élérésére. Általánosságban egy vállalkozás eladásának előkészítéséhez szükséges idő 2 és 4 év között mozog.
A vállalkozás értékelése az a lépés, amelyet mindenképpen szükséges megtenni. Egy cégértékelés a vállalkozás működésének egészét veszi figyelembe, beleértve a külső tényezőket is (a piac állapota, versenytársak). Garantálja a vállalkozás alapértékének pontos meghatározását. A cégértékelés során kapott információban rejlik a cég valódi értéke. Minél részletesebb, minél alaposabb, annál nagyszerűbb eszközként alkalmazható a cég fejlesztési tervének kidolgozásához.
Egy szakképzett elemző olyan riportot készít majd cégéről, amely egyaránt bemutatja a vállalkozás erős és gyengélkedő területeit is. Célszerű informálódnia az elemzést végző képzettségéről a minél szakszerűbb, minél pontosabb cégértékelés elkészülése érdekében.
A Cégértékelési jelentés kézhezvétele után észszerű találkozni az azt készítő szakemberrel és célravezető tisztáznia a nem világos részeket. Azután azonnal a cselekvésen a sor. Azokat a területeket kell fejleszteni, ahol a vállalkozás gyengén működik, a jól működő területeket pedig még szilárdabbá kell tenni.
Időközben el kell döntenie, hogy hogyan milyen módon folytatja tovább a cég eladásának folyamatát. Néhány választható opció áll Ön előtt. Bízhatja brókercégre a feladatot, de egyedül is értékesítheti vállalkozását.
A brókercég egyrészt, általában jutalék formájában, lecsippent néhány százalékot az eladási árból, másrészt viszont olyan, az értékesítési folyamatokra való rálátással, tapasztalattal rendelkezik, amely garantálja a lehető legjobb végeredményt. Így a legegyszerűbb eladni egy vállalkozást. A brókercég segítségét felhasználva Ön az eladásra szánt cég „készre faragására” tud fókuszálni, nem kell az adásvételi folyamattal bíbelődne.