A cég elhelyezése a piacban

Nyaralás

Függetlenül attól, hogy bejegyzett céget készül értékesíteni, vagy pénzt szeretne keresni egy startup indításához, fontos, hogy a cég értéke a verseny szempontjából is bizonyítva legyen. Ez az, amit sok cégértékelés nem vesz figyelembe, mégis alapvető fontosságú, ha belegondolunk: Hogyan lenne képes egy befektető eldönteni, hogy vonzónak tartja-e a céget, ha nem látja azt, hogy hogyan is illeszkedik az a piacba? Tudja meg hogyan értékeltetheti cégét a versenytársakkal szemben!

A piaci-alapú értékelési megközelítés azt mutatja meg, hogy a vállalat hogyan helyezkedik el a piacon belül. A nyilvánosan forgalmazott vállalatok esetében a „Nyilvános Társasági Metódus” alkalmazandó. A cégértékelés ezen formája olyan árakat vizsgál, amelyeken a befektetők az Önéhez hasonló cégeket megvásároltak.

Ha az üzletet nem nyilvánosan forgalmazzák, úgy a „Vállalkozási Tranzakciók Módszerét” szükséges alkalmazni. Ebben a módszerben a cégértékelő szakember az adott vállalkozáshoz hasonló vállalkozások értékét veszi figyelembe. Például: ha egy orvosi rendelő értékét szükséges meghatározni, akkor a szakember a városban fellelhető egyéb rendelők értékét veszi majd figyelembe. A piac állandóan változik, ezért a múltbéli, akár néhány éves cégértékelések talán nem a jelenlegi állapotot jellemzik majd.

A tárgyi adatok mindösszesen csak egy változója a cégértékelési egyenletnek. Bármely képzett szakértő elismeri, hogy a vállalat személyzete, tudásbázisa és közösségi írneve befolyásolja leginkább a cég értékét. Ha már évtizedek óta családi vállalkozást vezet és ügyfeleit is szinte már családtagként kezeli, ez olyan érték, amit a hírnévvel és leltárakkal nem tud átadni. A kapcsolat túl személyes. Ha a vállalkozásban az értékesítési részleg a legjobb, de a cég átadása után is a cégben maradnak a részletet alkotó személyek, akkor a cégérték nem fog akkora ütést elszenvedni. Egy szakképzett értékbecslő a jó kérdéseket fogja feltenni annak érdekében, hogy felmérje az immateriális esszenciákat, amelyek egyedülállóan értékessé teszik vállalkozását, és olyan cégértékelést készít, amely az Ön cégének elsőrendűségét hangsúlyozza a befektetők és vásárlók felé.

Amikor hasonló cégekhez méregeti vállalkozását, a szakember a lehető legtöbb szemszögből fogja a vállalkozást áttekinteni. Lehet, hogy vannak olyan területek, ahol a vállalat dominál a versenyben, de lesznek olyanok, ahol elmarad. Ez az objektív szemlélet lehetővé teszi, hogy a jelentésben meghatározott piaci elhelyezkedés hiteles legyen.

Ha a cég eladását fontolgatja, hasznos lehet már előre cégértékelést végeztetni, hogy tudja, hová tartozik a piacon belül. Ha tisztában van azzal, hogy mennyit is ér a versenytársaival szemben, megalapozott döntéseket hozhat az üzleti fejlesztésekről azzal a céllal, hogy előrébb kerüljön a piaci rangsorban, értékesítés esetén pedig maximalizálja a profit megtérülését.

Függetlenül attól, hogy a szakember melyik módszer használatát választja a cég összehasonlításához, egyértelműen meg kell tudnia beszélni az eredményeket és el kell tudnia magyarázni azt, hogy hogyan kapta a jelentésben szereplő eredményeket ügyfele felé.

A befektetők lenyűgözésére csupán egyetlen lehetőség áll fent és a szilárd cégértékelés a csomag egyik része.

 Most, hogy már érti, milyen hatással lehet a piac helyzete a cégértékre, már csak egy cégértékelő szakemberre van szüksége, aki felméri az üzlet, a piac és az iparág helyzetét.

IDŐPONTOT FOGLALOK